Welkom in Groot-Brittannië, de bankzwendelhoofdstad van de wereld | Reuters

2021-11-05 04:19:03 By : Mr. Cheng Lan

BESTANDSFOTO: enkele details van het kunstwerk zijn te zien op een grootschalig voorbeeld van het nieuwe biljet van twintig pond tijdens het lanceringsevenement in de Turner Contemporary-galerij in Margate, Groot-Brittannië, 10 oktober 2019. Leon Neal/Pool via REUTERS/Fi Photo -RC22FO9VDAXR

LONDEN, 14 oktober (Reuters) - Het was een e-mail met een korting op een elektrische tandenborstel die het begin was van de reeks gebeurtenissen die Anna's leven verwoestten.

Binnen enkele minuten onder ze kaartgegevens had een telefoontje van haar bank met de mededeling dat er frauduleuze transacties gedaan zijn. De volgende dag belde Robert Clayton van de Britse Financial Conduct Authority om te zeggen dat ze de onderliggende achtervolgden, maar dat haar spaargeld in gevaar was.

Er was echter geen inzet. Geen fraudeafdeling, geen Robert Clayton. Ze zijn allemaal compleet uit van een zwendel van Anna's spaargeld geleidelijk over te hevelen, en binnen een paar weken is het voltooid, voor een bedrag van ongeveer 200.000 pond ($ 270.000).

" ben nog steeds in shock, het schuldgevoel en de schaamte zijn uit te brengen", zei niet wilde dat haar volledige naam in dit verhaal kan worden gebruikt.

Ze is een van de duizenden mensen die dit jaar spaargeld hebben zien wegvagen door een ongekende golf van online bankfraude die Groot-Brittannië trof, waar de kans groter is dat u het slachtoffer wordt van online fraude dan enig ander misdrijf.

Het land is het fundamentele epicentrum voor dergelijke aanvallen, vijf van de grootste beveiligingsexperts die op het darknet opkochten om zich te richten op de recordierenaantallen die online te investeren en bankieren. sinds de pandemie.

De supersnelle betalingsinfrastructuur van het land, het gebruik van 's werelds meest gebruikte taal Engels, voltooide systeem tot een eenvoudige testbank voor oplichting, basisn de en basiselementen toe.

Een Brits record van 754 miljoen pond ($ 1 miljard) werd gestolen in de eerste zes maanden van dit jaar, een stijging van 30% ten opzichte van dezelfde periode in 2020, volgens gegevens van de banksector UK Finance, en een stijging van meer dan 60% ten opzichte van 2017 , toen het begon met het samenstellen van de cijfers.

Volgens een berekening van Reuters van UK Finance en de laatste beschikbare gegevens van de Federal Trade Commission.

"De meest geavanceerde beveiliging begint in het begin in het VK en verplaatst zich twee jaar over de hele wereld", zegt Aylet Biger-Levin, vice-president product bij de strategie in de VS cybersbedrijf BioCatch, dat anti- - fraudetechnologie aan banken.

"In de afgelopen 12 maanden hebben we meer fraudeaanvallen gezien dan in enig ander jaar in de geschiedenis. Datalekken zijn ook verbeterd, dus er is veel meer persoonlijke informatie beschikbaar waar misbruik van kunnen maken."

'GELD ZOU ONS ONDERSTEUNEN HEBBEN'

In de gewone tot eenvoudige oplichting via e-mail uit het verleden, die van prinsen van oliebaronnen om te verplaatsen, kan de bank geraffineerd, gefaseerd en uiterst zijn.

"We hebben enkele gevallen gezien waarin de fraudeur drie van vier jaar met iemand als iemand anders praatte voordat ze echt grote geld oplichten", Brian Dilley, groepsdirecteur voor de grootste bank Lloyds.

Deena Kar, een ander zwendeltoffer, vertelde Reuters hoe ze begin februari 10.000s aanvraag na het kopen van een magische obligatie die zogenaamd werd uitgegeven door Credit Suisse en berekend was op de prijsvergelijkingssite MoneySuperMarket.

Nadat ze een formulier op de website hadden ingevuld en werd gebeld door een personeelslid, daar kwamen ze terug op het nummer dat op de website werd geplaatst om te controleren of de website werd geplaatst op was, deed verdere controles over de obligatie en ging verder met beleggen.

Karia, uit het buitengebied van Londen, weet nog niet precies hoe haar geld is gestolen, maar denkt dat de oplichters een nepwebsite hebben gemaakt die op MoneySuperMarket lijkt.

De echte MoneySuperMarket waarschuwde op 15 februari voor oplichters die zijn website vervalsen en zich voordoen als zijn personeel. Een gezegde van het zei dat het werkt om dergelijke nepwebsites en telefoonnummers te verwijderen, samen met de FCA om gekloonde websites onder de aandacht te brengen en problemen aan de politie te melden.

"Ik heb mijn vader niet lang geleden verloren, ik zorg voor mijn moeder en dat geld zou ons hebben verbeterd", zei Karia.

Barclays, haar bank, heeft slechts de helft van het geld terugbetaald en zegt dat ze meer had kunnen doen om zichzelf te beschermen.

"We hebben alle sympathie met mevrouw Karia, die het slachtoffer was van een investeringszwendel en de zaak die momenteel wordt onderzocht door de Financial Ombudsman Service, wachten we op de conclusie van hun beoordeling", zei Barclays.

Het National Economic Crime Centre (NECC) van de regering is het eens met de inschatting van de banksector dat fraude een bedreiging voor de Britse veiligheid.

"Het groeit van een toch al enorme schaal", zegt Chris Reed, hoofd fraude dreiging bij NECC, dat volgens hem minimaal elke maand vergaderde met bankbazen, technologiemanagers en telecombedrijven om dreigingen te beoordelen en erop te reageren.

Dankzij het Britseer Fast Payments-netwerk, met overboekingen tussen verwerkingen onmiddellijk kunnen worden uitgevoerd in de plaats van in uren in uren en andere toepassingen bankmarkten, kunnen beginnen met snel geld wegschenken.

"Het snellere andere betalingssysteem heeft snellere fraude gemaakt", zegt Richard Emery, een fraude-expert die Anna en 63 zwendelslachtoffers gespeeld met een gemiddeld verlies van 102.000 pond.

Pay.UK, dat het netwerk beheer, zei dat het systeem de Britse economie, consumenten en bedrijven ondersteund. Het verbeteren en dat verbeteren van het gebruik van digitalisering met de industrie en de regelgever om fraude te bestrijden.

Hoewel beveiligingsexperts en senior bankiers dat veel fraudeaanvallen in het buitenland konden worden getraceerd vanuit India en West-Afrika, exporteert Groot- ook meer aanvallen.

Misdrijven zoals geautoriseerde push-betalingen (APP) - waarbij mensen worden misleid om een ​​tebetaling autoriseren door een crimineel die zich voordoet als hun bank van een ander bedrijf - nemen algemeen te beginnen als een grotendeels Brits fenomeen.

Het land staat op de tweede plaats in de wereld, achter de Verenigde Staten, als bron van eerste botaanvallen, het snelst uitgevoerde type fraudeaanval ter wereld, volgens gegevens van LexisNexis Risk Solutions, eenbedrijf voor financiële criminaliteit.

Bij bot aanvallen gebruiken een groot aantal gestolen identiteitsgegevens om een ​​website te overrompelen, om nieuwe accounts te maken van toegang tot bestaande accounts.

"Het is populair om te zeggen dat de fraude dreiging wordt in het VK, en ik denk niet dat een analyse waard is", zegt NECC's Reed. "Er is een significant verband in het VK met veel fraude, onze operationele ervaringen dat aan."

HSBC: VK IS VERKOCHT VAN FRAUDE

De banken van Groot-Brittannië - die vaak de compensatierekening oppakken als mensen worden opgelicht - proberen te reageren.

HSBC, dat vestigingen heeft in Noord- en Zuid-Amerika en Azië, heeft in een jaar tijd meer dan 300 medewerkers aangenomen op zijn thuismarkt te en heeft de jaarlijkse uitgaven met 40% verhoogd om een ​​"exponentieel" aantal getroffen klanten aan te pakken, vertelde de bank aan Reuters.

"Het VK is het broeinest van activiteit voor fraudeurs. Normaal is het VK verantwoordelijk voor ongeveer 80% van onze persoonlijke fraudeverliezen", zei het.

Lloyds zei bestrijding het afgelopen twee jaar in zijn verdediging had lopende, miljoen toekomstige transacties. TSB heeft het afgelopen jaar 100 extra medewerkers aangenomen om fraudeslachtoffers te ondersteunen.

Maarvers trekkers op dringen er ook bij de overheid op dringende sociale-mediaplatforms, waarvan ze zeggen dat de voorspellingen zijn, de laatsten te delen. Britsegevers voorafgaande maand tegen bazen bij Facebook, Google, Amazon en eBay dat ze meer fraude voorkomen.

Reed van de NECC zei een ander probleem was dat 1% van de politiemiddelen werd besteed aan fraudebestrijding, ondanks dat dit meer dan een derde van alle misdaad in Engeland en Wales.

"Ik zal me niet verstoppen voor het feit dat de resourcing van de respons volledig uit de pas loopt met de gevolgen en de ernst van de dreiging. We hebben een berg te beklimmen."

Dit is dat weinign worden gemaakt om zich op mensen te richten als Anna te richten, die weinig hoop heeft om haar spaargeld terug te krijgen.

De fraudeurs hadden haar verteld haar "risico"-geld over te hevelen naar een rekening op een cryptocurrency-platform dat ze leegmaakten - gedurende haar van de familie isoleerde door geheimhouding te ontstaan ​​en haar te coachen hoe ze moesten reageren op sceptische bankfunctionarissen.

"Ze kenden de naam van mijn financieel adviseur, ze waren volkomen als FCA-medewerkers", zei ze. "En ze vertelden me dat ik niemand over het onderzoek mocht vertellen, omdat het hun poging om de boeven te pakken zou schaden."

(Dit verhaal corrigeert naar 'weduwe' van 'weduwnaar' in de vierde alinea)

Onze normen: de Thomson Reuters Trust Principles.

Schrijf u in voor onze uitsluitende nieuwsbrief om de laatste berichtgeving in uw inbox te ontvangen.

Reuters, de nieuws- en mediadivisie van Thomson Reuters, is 's werelds grootste aanbieder van multimedianieuws en bereikte dagelijkse miljarden mensen over de hele wereld. Reuters levert zakelijk, financieel, nationaal en internationaal nieuws aan professionals via desktopterminals, 's werelds media-organisaties, branche-evenementen en rechtstreeks aan consumenten.

Bouw het sterke argument op basis van gezaghebbende inhoud, expertise van advocaten en redacteuren en branchebepalende technologie.

De meest uitgebreide oplossing om al uw complexe en grotere behoeften te beheren.

De uitvoering op het gebied van online informatie voor professionals op het gebied van belastingen, boekhouding en financiën.

Informatie, analyses en exclusief nieuws over financiële markten - geleverd in een intuïtieve desktop- en mobiele interface.

Toegang tot realtime, referentie- en niet-realtime gegevens in de cloud om uw onderneming van stroom te voorzien.

Screen op personen en netwerken met risico's wereldwijd om risico's in zakelijke relaties en menselijke netwerken te ontdekken.

Alle offertes hadden een vertraging van minimaal 15 minuten. Zie hier voor een volledige lijst van omruilingen en vertragingen.